EGR ventil u spalovacích motorů má na starost snížení emisí výfukových plynů. Toto sice může znít úžasně, ale je třeba se na celou problematiku dívat z obou stran, tedy nepohlížet na líc, ale i na rub. Jinými slovy jde o snížení emisí na úkor výkonu motoru, a to už samo o sobě znamená problém a ne zrovna ideální řešení. EGR ventil totiž takzvaně „recirkuluje“ výfukové zplodiny – částečně se navrací do spalovací komory, což v ní znamená snížení obsahu kyslíku, a jak známo, bez kyslíku neprobíhá hoření. Snížení množství kyslíku při spalování pohonné směsi logicky sníží výkon motoru, ale to není vše. Zároveň se tím zanáší sací potrubí, klapka ventilu pak není dostatečně uzavřená a toto pak s sebou nese vyšší spotřebu paliva.
Jak vidíte, EGR ventil sice sníží množství emisí, ale zvýší spotřebu paliva, což ve finále vede k vyšší spotřebě ropy těžené z hlubin země, tedy vlastně jde o vyšší zátěž pro životní prostředí, neboť ropa není obnovitelný zdroj energie. Práce EGR ventilu vám může vzdáleně připomínat slavného lovce Pampalini, který si utíral zpocené čelo a následně si svůj pot z promáčeného kapesníku znovu vyždímal na hlavu. Existuje ovšem možnost provést softwarové vypnutí EGR. Tím se sníží spotřeba paliva přibližně o půl litru až o jeden litr na sto kilometrů, a teď si představte, kolik automobilů by tím snížilo spotřebu paliva, když je u nás registrováno téměř 7 milionů vozidel.
Kdyby každé z nich (pokud by mělo EGR ventil) najezdilo za rok pouhých 10 tisíc kilometrů, přineslo by to úsporu na palivu v souhrnu ročně celkem tři sta až sedm set miliard litrů benzínu či nafty. Co by na takové číslo řekli ekologičtí aktivisté? Kromě úspory na palivu se vypnutím EGR prodlužuje životnost vzduchového kompresoru (turbodmychadla) a samozřejmě životnost celého motoru, což se zas odráží v penězích a nákladech na údržbu, náhradní díly atd., a to ve finále například sníží emise z továren produkujících hutní polotovary pro výrobu oceli. Musíte se zkrátka dívat na jednu věc z deseti pohledů a nehodnotit ji s klapkami na očích, jako kůň, který běží na dostihu a nevidí nic jiného, než svou vlastní dostihovou dráhu.
Copyright 2025 | Theme By WPHobby. Proudly powered by WordPress